Awaryjne zabezpieczenie przegubu Mostu Bernardyńskiego stało się konieczne po wykryciu poważnej awarii stalowego przegubu w centralnej części mostu podczas rutynowych prac utrzymaniowych we wrześniu 2024 roku.
Most Bernardyński to jedna z ważniejszych przepraw przez Brdę w Bydgoszczy. Został zbudowany w 1963 roku jako konstrukcja z przegubem w środkowej części przęsła centralnego.
Znajduje się w ścisłym centrum i codziennie przejeżdża przez niego kilka tysięcy pojazdów. Mostem biegną autobusowe i tramwajowe linie komunikacji publicznej oraz jeżdżą autobusy dalekobieżne.
Od momentu wykrycia awarii mostu Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej rozpoczął działania redukujące pogłębianie się awarii.
Kormost S.A. – jako wykonawca remontu wykonał kompleksowe wzmocnienie przegubu po wschodniej i zachodniej stronie mostu, dodatkowo wzmocnienie przyczółków po stronie północnej i południowej.
Prace podzielone były na kilka etapów. Po zakończeniu napraw most został ponownie udostępniony dla ruchu, a konstrukcja zyskała nowe zabezpieczenia.
Naprawa Mostu Bernardyńskiego była kluczowa nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale również dla sprawności komunikacyjnej w Bydgoszczy. Celem było uniknięcie zamknięcia mostu dla ruchu, co mogłoby wprowadzić duże utrudnienia w miejskiej komunikacji.
Prace naprawcze były realizowane pod nadzorem specjalistów i służb technicznych, a całość przebiegała zgodnie z planem.
Prace zostały wykonane przed zakładanym terminem umownym.
Po wykonanej naprawie most powinien posłużyć mieszkańcom jeszcze kilka lat. W przyszłości nieunikniona jest jednak budowa nowej przeprawy.







